سفر در نوروز همیشه در بین ایرانیان از اهمیت زیادی برخوردار است، به‌طوری‌که این ایام شیرین‌تر از هر زمان دیگری برای سفر آن‌ها است. اگر نمی‌دانید برای سفر نوروزی استانبول را انتخاب کنید یا آنتالیا با ما همراه باشید.

ترکیه یکی از مقصد‌های مهم برای ایرانیان در نوروز است. شهر‌های آنتالیا و استانبول به دلیل جذابیت‌های خاص و منحصر به فرد هر ساله مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. اگر در انتخاب این دو شهر دودل هستید، بهتر است با مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها در ادامه آشنا شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. در این مقاله ویژگی‌های هر یک از این دو شهر را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید با خواندن آن برای تعطیلات در بین سفر نوروزی آنتالیا و سفر نوروزی استانبول یکی را انتخاب کنید. پس اگر قصد سفر به ترکیه  در نوروز را دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

سفر نوروزی استانبول یا آنتالیا

چرا به شهر استانبول سفر کنیم؟

استانبول یکی از شهر‌های زیبا و جذاب در کشور ترکیه است. این شهر بزرگ اگر چه پایتخت ترکیه نیست، اما از مهم‌ترین شهر‌های توریستی و تجاری ترکیه محسوب می‌شود. قرارگیری استانبول در مسیر تنگه بسفر و واقع شدن در بین دو قاره آسیا و اروپا، باعث شده که این شهر موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی داشته باشد.

جمعیت شهر استانبول حدود 15 میلیون نفر بوده که تقریبا 20 درصد از جمعیت ترکیه را شامل می‌شود. از نظر جعمیت، این شهر پرجمعیت‌ترین شهر در قاره اروپا و پانزدهمین شهر در جهان است. اگر می‌خواهید بیشتر با این شهر آشنا شوید بهتر است با جاذبه‌های گردشگری آن در ادامه آشنا شوید!

زیباترین سواحل را در استانبول

استانبول یکی از شهرهای ساحلی ترکیه است و شما می‌توانید در زمان سفر نوروزی استانبول از این سواحل زیبا در زمان غروب آفتاب دیدن کنید. آب زلال و شفاف این سواحل برای شنا کردن و تفریحات آبی بسیار مناسبی است. بورک، دالیا و تروبلو از جمله سواحل مشهور و بی نظیر استانبول هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1.     ساحل بورک

ساحل بورک یکی از ساحل‌های معروف ترکیه است که در کنار دریای سیاه قرار دارد. این ساحل به دلیل امکانات آبی، بهترین مکان برای تفریحات آبی به شمار می‌رود. کسانی که به شنا کردن علاقه‌مند هستند، می‌توانند روی ساحل بورک (بسیار کم عمق) حساب کنند؛ چرا که آب این ساحل بسیار شفاف و عمق آن حدود 100 متر است.

2.     ساحل تروبلو

ساحل تروبلو نیز یکی از بهترین ساحل‌های استانبول است که می‌توانید در سفر نوروزی استانبول به آنجا بروید. در کنار این ساحل رستوران‌های فوق‌العاده با غذاهای ترکی و موسیقی زنده منتظر شما است تا لحظات خاطر انگیزی را برای خود در این شهر ثبت کنید.

3.     ساحل دالیا

طرف‌داران ساحل دالیا در تعطیلات نوروزی بسیار زیاد هستند. دلیل این همه استقبال از این ساحل وجود تفریحات آبی به همراه ورزش‌های ساحلی مانند موج سواری، والیبال ساحتی و… است. پس اگر به تفریحات ساحلی علاقه‌مند هستید، سفر نوروزی استانبول را از دست ندهید.

سفر نوروزی استانبول یا آنتالیا

گذری بر موزه‌هایی بی‌نظیر استانبول

در شهر استانبول علاوه بر تفریحات آبی شما می‌توانید از گالری‌های هنری و موزه‌های تاریخی این شهر نیز دیدن کنید. موزه‌های مشهور این شهر شامل موزه کاخ توپ کاپی استانبول، موزه پرا استانبول، موزه هنرهای مدرن استانبول و موزه مادام توسو استانبول می‌شود. اگر به تاریخ و هنر علاقه زیادی دارید، حتماً سفر نوروزی استانبول را از دست ندهید.

مراکز خرید معتبر استانبول

به دلیل مراکز خرید متعدد و معتبر در شهر استانبول، قطعاً می‌توانید بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید. در این شهر شما می‌توانید انواع مراکز خرید سنتی و مدرن را پیدا کنید. اگر به دنبال کالاهای با برند‌های معتبر و خاص هستید، می‌توانید به پاساژ‌های این شهر بیایید. بیشتر برند‌های مشهور جهانی در شهر زیبای استانبول نمایندگی دارند.

شلوغی زیاد استانبول

در نظر داشته باشید که با توجه به تمامی نقاط مثبت این شهر، ترافیک آن بسیار ناخوشایند است. همان‌طور که گفتیم این شهر بیش از 20 درصد جمعیت ترکیه را شامل می‌شود. به همین دلیل در زمان سفر نوروزی شلوغی و ترافیک زیادی در سطح شهر را تجربه می‌کنید. اگر شلوغی و ترافیک برای شما آزار دهند نیست و می‌توانید تا حدی آن را نادیده بگیرید، می‌توانید سفر نوروزی استانبول را رزرو کنید.

چرا آنتالیا برای سفر مناسب است؟

یکی دیگر از شهرهای مشهور ترکیه آنتالیا است. این شهر در بخش غربی کشور ترکیه واقع شده است و به دلیل تفریحات ساحلی و طبیعت‌گردی بسیاری که دارد، توانسته توجه ایرانیان را به خود جلب کنید. منطقه لارا، سیده و کمر شهرت بیشتری نسبت به سایر شهرهای آنتالیا دارد. اما چرا سفر نوروزی آنتالیا برای تعطیلات مناسب است؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال بهتر است با جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این شهر بیشتر آشنا شوید.

سفر نوروزی استانبول یا آنتالیا

آمفی تئاتر آسپندوس

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر آنتالیا، مربوط به آمفی تئاتر آسپندوس می‌شود. این آمفی تئاتر در قسمت شرقی آنتالیا و در بخش تاریخی به نام سریک قرار دارد. با بازدید از آسپندوس می‌توانید با وقایع تاریخی ترکیه آشنا شوید. این آمفی تئاتر به همراه مناطق کناری آن، در فهرست آثار یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

دروازه هادریان

دروازه هادریان یا اوچ قاپیلار به بخشی از دیوار‌های عظیم در سر تا سر شهر سریک گفته می‌شود. جنس این دیوار‌ها از سنگ مرمر با بافت سه قوس چشم نواز است. هاردیان در واقع از نام یک امپراطور روم به نام هادریانوس گرفته شده است.

آبشار دودن

در زمان سفر نوروزی آنتالیا می‌توانید آبشار‌های مختلفی را ببینید. در بین این آبشار‌ها، آبشار دودن از همه آن‌ها معروف‌تر است. آبشار دودن از تجمع چندین آبشار دیگر به وجود آمده و برای بازدید آن باید حدود 12 کیلومتر به سمت شمال شرقی آنتالیا بروید.

پارک آبی لند آف لجندز

یکی دیگر از تفریحات جذاب که می‌توانید در سفر نوروزی آنتالیا 1403 آن را تجربه کنید، تفریحات آبی است. در پارک‌های آبی این شهر شما می‌توانید به انواع تفریحات و بازی‌های ابی مشغول شوید. از جمله مشهورترین پارک‌های آبی آنتالیا شامل آکوا، ریکسوس پرمیوم، لند آف لجندز و ددمان هستند. در میان همه این پارک‌های آبی، لند آف لجندز از دیگر پارک‌های آبی محبوب‌تر است.

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر آب‌و‌هوا

یکی از ویژگی‌های که در پاسخ برای سفر نوروزی استانبول را انتخاب کنیم یا آنتالیا، می‌تواند مؤثر باشد، اطلاع از آب و هوای هر دو شهر است. به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوای شهر آنتالیا کمی گرم‌تر از استانبول است. به طور میانگین دمای هوا آنتالیا در ماه جولای (اواسط تیر تا اواسط مرداد) حدود 28 درجه سانتی گراد و در استانبول حدود 24 درجه سانتی گراد است. افرادی که در هوای گرم را دوست دارند، در کنار ساحل لذت می‌برند و به تفریحات آبی ساحلی علاقه‌مند هستید، سفر به آنتالیا را در اولویتشان قرار دهند. به طور کلی آب و هوای این شهر مدیترانه‌ای است، یعنی زمستان‌ها نسبتاً معتدل و دمای آن حدود 15 درجه است.

سفر نوروزی استانبول یا آنتالیا

آب و هوای استانبول شبیه به منطقه مرمره است. ماه‌های تابستان یعنی جولای تا آگوست هوا گرم و مرطوب است و بارش‌های باران در این ایام کاهش پیدا می‌کند. آب و هوای این شهر در فصول زمستانی سرد با مقدار برف همراه است؛ این میزان برف با توجه به دیگر شهر‌های ترکیه آن قدر شدید نیست.  بهار و پاییز استانبول معتدل است و این فصول بهترین زمان برای بازدیدکنندگان این شهر محسوب می‌شود. به طور کلی در سفر به استانبول شما می‌توانید آب و هوای کاملاً متفاوتی را تجربه کنید.

هتل‌های آنتالیا بهتر است یا استانبول؟

به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیار زیاد در شهر‌های استانبول و آنتالیا، هتل‌های بسیار زیادی در این دو شهر وجود دارد.

استانبول شهری است که باید از صبح تا شب را بیرون باشید تا بتوانید با همه جاذبه‌های مختلف آن آشنا شوید. مهم‌ترین مؤلفه برای انتخاب هتل در استانبول، موقعیت مکانی هتل است. هر چقدر هتل دسترسی بهتری به جاهای دیدنی استانبول داشته باشد، گردشگران فرصت بیشتری برای بازدید از این شهر خواهند داشت.

در آنتالیا این ماهیت تا حدود زیادی متفاوت است، به خصوص هتل‌های که در نزدیکی سواحل مدیترانه ساخته شده‌اند، فاصله زیادی با مرکز شهر دارند. گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند بیشتر برای استراحت، تفریح و خوشگذرانی به این سواحل آمده‌اند، به همین دلیل هتل‌ها نقش مهم‌تری در سفر گردشگران دارند. اهمیتی ندارد اگر در اطراف هتل‌های لوکس و بزرگ‌ آنتالیا رستوران و جاذبه‌ خاصی وجود نداشته باشد. هتل‌‌‌های یوآل آنتالیا با داشتن مراکز اسپا، ده‌‌ها مدل رستوران و کافه مختلف، سواحل اختصاصی، پارک‌های مجهز آبی سفر لذت بخش را برای شما فراهم می‌کنند.

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر مکان‌های تاریخی

اگر در انتخاب سفر نوروزی آنتالیا و سفر نوروزی استانبول سردرگم هستید و دیدن مکان‌های تاریخی برای شما مهم است، در هر دو شهر شما می‌توانید جاذبه‌های تاریخی کشور ترکیه را مشاهده کنید. در آنتالیا موزه‌های مانند موزه مناره یلی و موزه مشهور آنتالیا وجود دارد؛ اما جاذبه‌های تاریخی استانبول بسیار غنی‌تر از جاذبه‌های شهر آنتالیا است.

با ورود به آنتالیا به راحتی می‌توانید این موضوع را درک کنید، چرا که این شهر بافت تاریخی خود را حفظ نکرده و بیشتر حالت مدرن دارد؛ در عوض شهر استانبول از نظر بافت تاریخی، مساجد، کلیسا‌های قدیمی، موزه‌های سطح بالا و… بسیار غنی است. بیشتر بنا‌های تاریخی در استانبول مربوط به حکومت عثمانی و یادگاری از تاریخ آن زمان ترکیه است. پس به طور خلاصه اگر به مکان‌های دیدنی و تاریخی علاقه‌مند هستید، سفر نوروزی استانبول را خریداری کنید.

مقایسه استانبول و آنتالیا از لحاظ غذا

یکی دیگر از مواردی که قبل از انتخاب سفر نوروزی استانبول یا سفر نوروزی آنتالیا باید به آن توجه کنید، غذاها و رستوران‌های موجود در هر شهر است. در هر دو شهر شما می‌توانید غذاهای با طعم‌های بی نظیر را امتحان کنید؛ اما تعداد رستوران‌های مشهور در شهر آنتالیا بسیار زیاد است و کیفیت غذاها نیز سطح بالاتری دارند. تنوع غذاهای ترکی در این شهر زیاد بود و شما می‌توانید انواع غذاهای محلی مانند سیخ کوفته، پیده، لاهماجون، کومپیر و کوفته عدس را امتحان کنید.

اگر بخواهیم از نظر تنوع غذاهای این دو شهر را مقایسه کنیم، رستوران‌های استانبول بسیار متنوع‌تر هستند. در این شهر انواع رستوران‌های مدرن تا سنتی بنا شده تا شما بر اساس نوع ذائقه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. در رستوران‌های شهر استانبول انواع غذاهای ترکی، دسر‌های شیرین و غذاهای محلی سرو می‌شود. پیتزا و کباب ترکی از محبوب‌ترین غذاهای شهر استانبول هستند که اغلب با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند. بر اساس این توضیحات نمی‌توان به طور دقیق بیان کرد که در بحث شکم گردی و غذا‌های استانبول بهتر است یا آنتالیا.

شب‌های استانبول لذت بخش‌تر است یا آنتالیا؟

یکی از تفریحات گردشگری جذاب در سفر نوروزی 1403 ترکیه، تفریحات شبانه است. هر دو شهر آنتالیا و استانبول تفریحات مهیج و بسیاری در شب دارند. پس اگر دوست دارید در کنار آرامش شب در کنار سواحل زیبای این شهر‌ها قدم بزنید و یا از بازی کردن با دوستانتان لذت ببرید، سفر نوروزی آنتالیا را انتخاب کنید. در شهر آنتالیا کلاب‌های شبانه زیادی وجود دارد؛ اما این کلاب‌ها فقط برای تماشای اپرا و رقص باله هستند.

شب‌های استانبول نیز بسیار زیبا و رویایی هستند. یکی از جاذبه‌های که می‌توانید در طول شب به آن سر بزنید، تنگه بسفر است. ترکیب کشتی‌های بزرگ و نورپردازی‌های زیبا در این تنگه، یک منظره زیبا و مهیج را به نمایش می‌گذارد. استانبول نیز مانند آنتالیا دارای شهربازی شبانه برای همه گروه‌های سنی است. ترن‌های هوایی، چرخ و فلک‌های این شهر در جهان معروف‌ هستند و هر سال مسافران از آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر همه این موارد، کشتی‌های کروز و صرف شام در آن‌ها را نیز می‌توانید سفر نوروزی استانبول تجربه کنید. در کلاب‌های شبانه استانبول می‌توانید از انواع نمایش سرگرم کننده، موسیقی زنده و غذاها و نوشیدنی‌های مختلف لذت ببرید.

برای خرید‌ نوروزی به آنتالیا سفر کنیم یا استانبول؟

در هر دو شهر آنتالیا و استانبول فروشگاه و مراکز خرید متنوعی وجود دارند که به تمامی نیاز‌های نوروزی شما پاسخ خواهند داد. در شهر آنتالیا شما می‌توانید ترکیب مراکز خرید مدرن و کلاسیک را درک کنید. به همین دلیل می‌توانید هم کالاهای لوکس از برند‌های مطرح و هم سوغاتی‌ محلی را از این فروشگاه تهیه کنید. شهر استانبول نیز مراکز خرید معتبری دارد که کالا‌های از برند‌های مشهور دنیا را عرضه می‌کنند. در نتیجه می‌توانید برای خرید‌های نوروزی خود روی هر دو شهر حساب ویژه‌ای باز کنید.

آنتالیا و استانبول از نظر فرهنگ

آنتالیا و استانبول هر دو مطلق به کشور ترکیه هستند؛ اما آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلفی در بین مردمان آن‌ها وجود دارد. آنتالیا شهری پیشرفته‌تر به نسبت استانبول است، اما آداب و رسوم سنتی در بین مردم آن هنوز پابرجاست. در گذشته لازم بود زنان آنتالیا پوشش کامل در بیرون از منزل حضور پیدا کنند؛ اما امروزه این رسوم تغییر کرده و آن‌ها می‌توانند با هر نوع پوششی در سطح شهر تردد کنند. یکی دیگر از نکاتی که در زمان ورود به آنتالیا جلب توجه می‌کند، وجود میوه پرتقال در بیشتر نقاط این شهر است. در آنتالیا باغ‌های پرتقال زیادی وجود دارد، به همین دلیل در همه نقاط این شهر پرتقال در معرض نمایش قرار دارد.

استانبول نیز دارای فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به فرد خود است. فرهنگ مردم استانبول بسیار به فرهنگ کشور خودمان نزدیک است. مردمان این شهر بسیار مهمان نواز هستند و علاقه زیادی به هدیه دادن و هدیه گرفتن دارند. در استانبول هیچ پوشش اجباری وجود ندارند، اما سنت‌های اسلامی و عقاید مذهبی در بین مردم این شهر هنوز وجود دارد. قهوه‌ خانه‌های بسیاری در سطح شهر استانبول قرار دارد که محل خوبی برای هم صحبتی با دوستان است. با مراجعه به این قهوه خانه‌ها می‌توانید قهوه‌های ترکی استانبولی را امتحان کنید.

مقایسه وضعیت حمل و نقل در دو شهر

وضعیت حمل و نقل آنتالیا و استانبول هم از دیگر نکات مهمی است که در انتخاب سفر نوروزی استانبول یا آنتالیا باید به آن دقت کنید. هر دو این شهر‌ها وسایل حمل و نقل عمومی خوبی و با کیفیت مناسبی دارند. از انواع وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول می‌توان به مترو، کشتی، اتوبوس و قایق اشاره کرد. هزینه‌ حمل و نقل با مترو از دیگر وسایل عمومی کمتر است. برخی افراد به دلیل سختی استفاده از مترو، از اتوبوس استفاده می‌کنند. در آنتالیا تعداد وسایل حمل و نقل نسبت به استانبول کمتر است. شما می‌توانید برای حمل و نقل از اتوبوس‌های شهری استفاده کنید.

جدول مقایسه سفر نوروزی استانبول و آنتالیا

برای فهم و درک بهتر سفر نوروزی آنتالیا و استانبول از جدول مقایسه‌ای استفاده کنید. به کمک این جدول مقایسه‌ای شما می‌توانید ویژگی‌های هر یک از این شهر‌ها را بررسی نمایید و بهترین سفر نوروزی استانبول یا آنتالیا را تجربه کنید.

ویژگی‌ها / شهرهااستانبولآنتالیا
هزینه‌ سفراندکی کمتراندکی بیشتر
جاذبه‌‌های گردشگریبیشتر و جذاب‌ترکمتر و بکرتر
مسافت‌ تا تهران2435 کیلومتر2500 کیلومتر
غذامدرن و سنتیبیشتر سنتی
رستوران‌ ایرانیوجود داردوجود ندارد
هتلتنوع بالاترکیفیت بیشتر
مراکز خریدبرند‌های معروف و معتبرکالاهای سنتی و سوغاتی
موزه و مکان‌های تاریخیبسیار متنوعتنوع پایین
آب و هواآب و هوای معتدلآب و هوای گرم
حمل و نقلتنوع بیشترکیفیت و مجهز تر
موقعیت جغرافیایشمال غربی ترکیهجنوب غربی ترکیه
جمعیتپرجمعیتجمعیت متوسط

 

سفر نوروزی استانبول یا آنتالیا؟ کدام سفر برای شما بهتر است!

طبق بررسی‌ها و مقایسه‌های که انجام شد، استانبول و آنتالیا هر دو از بهترین و پرطرف‌دارترین مقاصد گردشگری ترکیه هستند. اگر قصد دارید یکی از این دو شهر را برای سفر انتخاب کنید، لازم است بر اساس سلیقه و نیاز‌های شخصی این شهر‌ها را با هم مقایسه کنید.

  • اگر به فرهنگ و تاریخ ترکیه علاقه‌مند هستید و قصد شناخت بیشتری از آن دارید، استانبول مقصد بهتری است.
  • برای داشتن سفری آرام و به‌دوراز هیاهوی شهری می‌توانید سفر نوروزی آنتالیا را انتخاب کنید.
  • به طور کلی اگر به دنبال سفری مقرون به صرفه و اقتصادی هستید، استانبول گزینه بهتری است؛ اما اگر به دنبال تعطیلاتی شگفت انگیز و مهیج هستید، قطعاً آنتالیا انتخاب بهتری برای سفر است.

برای خرید و رزرو تور استانبول و یا سفر نوروزی آنتالیا می‌توانید به سایت معتبر ندای وحدت مراجعه کنید. این سایت مجری مستقیم برگزارکننده تور‌های خارجی باکیفیت در ایران است. با تهیه بلیط هواپیما و یا تور از ندای وحدت می‌توانید از تخفیفات و قیمت‌های مناسب آن‌ها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *