افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، قطعا باید با مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403 آشنا باشند و برای پرداخت این مبلغ اقدام کنند. پرداخت عوارض خروج از کشور برای همه مسیر‌های خارجی و هر جنسیتی، یک امر کاملا ضروری است. عوارض برای صرف امور داخلی و رونق گردشگری به کشور پرداخت می‌شود.

نرخ عوارض خروج از کشور در هر سال تغییر می‌کند، به همین خاطر افراد باید با مبلغ جدید آن در سال 1403 آشنا شوند. در این مطلب از ندای وحدت قصد داریم اطلاعات شما در خصوص نرخ عوارض خروج از کشور در سال جدید، شیوه پرداخت، چه کسانی از دادن عوارض معاف هستند و… را تکمیل کنیم، پس با ما همراه باشید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

مسافران پیش از خروج از مرز‌های کشور چه به صورت زمینی، هوایی و دریایی مبلغی را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنند. این قانون از سال 1364 از سوی مدیران اجرایی شده است و از سال 1398 به بعد این عوارض تحت عنوان مالیات خروج از کشور از مسافرین دریافت می‌شود. عوارض خروج از ایران به صورت مستقیم به حساب دولت واریز و بخش اندکی از آن برای سازمان گردشگری جهت بهبود صنعت‌ گردشگری واریز می‌شود.

امکان پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403 به صورت آنلاین و از طریق سامانه سداد و یا اپلیکیشن های پرداخت عوارض از جمله بام، بله و ایوا وجود دارد.

روش‌های پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403

روش‌های متنوعی برای پرداخت عوارضی وجود دارد که شما می‌توانید به کار گیری هر یک از آن‌ها بدون دغدغه عوارض خود را پرداخت کنید. در ادامه، روش‌های گوناگون پرداخت برای آسان‌تر معرفی شده تا بتوانید با آسودگی بیشتری بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مبلغ عوارض خروج از کشور

1.     پرداخت حضوری در شعب بانک ملی ایران

کسانی که علاقه زیادی به پرداخت غیر حضوری و آنلاین ندارند، می‌توانند به نزدیک‌ترین شعبه بانک ملی بروند و هزینه مورد نظر را پرداخت کنند.

2.     سامانه پرداخت الکترونیک سداد

به کمک سامانه سداد می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن عوارض خود را به صورت اینترنتی پرداخت نمایید. با این روش دیگر نیازی به حضور در صف‌های طولانی پرداخت عوارضی نیست.

3.     پرداخت با دستگاه‌های پرداخت عوارضی در فرودگاه‌ها

امکان پرداخت عوارض در فرودگاه‌ها و مرزها با کمک این دستگاه‌ها وجود دارد، که روند پرداخت را برای مسافران ساده‌تر می‌کند.

4.     دستگاه‌های ATM در فرودگاه

کاربران می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز در فرودگاه، فرایند پرداخت هزینه‌های خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

5.     سامانه سازمان امور مالیاتی

از دیگر روش‌های که مسافران برای پرداخت سریع و آسان عوارض از آن استفاده می‌کنند، پرداخت از طریق سامانه امور مالیاتی است. در این روش تنها با وارد کردن اطلاعات موردنیاز و پرداخت اینترنتی، می‌توانید عوارض خروج از کشور در سال 1403 را به حساب دولت واریز کنید.

6.     اپلیکیشن‌های پرداخت

اپلیکیشن‌هایی مانند ایوا، بله و قبضینو امکان پرداخت عوارض خروج از کشور را از طریق تلفن‌های هوشمند مهیا کرده‌اند تا افراد بتوانند از طریق تلفن همراه خود به انجام امور مالیاتی خود بپردازند.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403 به یک کارت بانکی متصل به سامانه شتاب نیاز دارد تا پرداخت را به صورت الکترونیکی انجام دهید. در نظر بگیرید که کارت شما دارای اعتبار کافی برای پوشش مبلغ عوارض باشد.

اطلاعات متقاضی باید به صورت کامل و دقیق در سیستم وارد شود. این اطلاعات شامل نام کامل، شماره پاسپورت و شماره ملی است. اطلاعات هویتی باید مطابق با مشخصات درج شده در مدارک شناسایی باشد.

رسید پرداخت عوارض را تا زمان خروج از کشور نزد خود نگه‌دارید و در صورت نیاز به مسئولین مربوطه ارائه دهید. در نظر بگیرید که رسید شما تنها با نام شخص پرداخت کننده قابل اعتبار است.

مهلت پرداخت مبلغ عوارض از کشور

به طور کلی تا حداکثر 30 دقیقه پیش از حرکت می‌توانید برای پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403 اقدام کنید. در نظر بگیرید که گاهی اوقات در زمان سفر ممکن است با ازدحام و صف‌های طولانی برای پرداخت عوارض مواجه شوید، به همین خاطر یک روز قبل برای پرداخت هزینه خروج از کشور عمل کنید.

افرادی که شامل تخفیف پرداخت عوارض می‌شوند!

طبق قوانین عوارض از کشور افرادی که در مرز‌های کشور ساکن هستند، تنها یک بار در سال نیاز است که عوارض خروج از کشور پرداخت کنند. (بدون محدودیت هر تعداد سفر برون مرزی داشته باشند) در نظر داشته باشید که نام این افراد باید در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور به ثبت رسیده باشد.

زائران عتبات عالیات، ورزشکاران تیم ملی و زائران حج تمتع و عمره نیز در زمان پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403 شامل تخفیف می‌شوند.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

با وجود شرایط سخت پرداخت عوارض خروج از کشور در سال 1403، برخی از افراد با توجه به شرایط ویژه از پرداخت عوارض معاف هستند. افرادی که شرایط معافیت برای آن‌ها وجود دارد و می‌توانند بدون پرداخت مبلغ عوارض خروج از مرزهای کشور خارج شوند، شامل:

  • دانشجویان (به شرط داشتن مجوز تحصیل در خارج از کشور و گذراندن بیش از 3 ماه از آخرین بازگشت به کشور)
  • خدمه سفر کشتی یا پرواز
  • بیماران و جانبازان (مجبور به معالجه در خارج از کشور)
  • زائران کربلا در اربعین
  • کسانی که دارای گذرنامه سیاسی یا خدمت
  • افرادی که در کشور دیگر مقیم هستند و از وزارت کار و امور اجتماعی آن کشور ویزای کار دارند.

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403

طبق گزارش تابناک مبلغ عوارض در سال 1403 برای سفرهای عادی اول 400 هزار تومان تعیین شده است. برای سفرهای عادی دوم و سوم باید به ترتیب مبلغ 600 هزار تومان و 800 هزار تومان پرداخت کنید. این مبلغ برای سفرهای حج تمتع و عمره هم به ترتیب 132 هزار تومان است. دیگر مبالغ به صورت دقیق در جدول زیر بیان شده‌ است:

نوع مسافرتعوارض خروج از کشور بار اولعوارض خروج از کشور بار دومعوارض خروج از کشور بار سوم و بعد
مسافر عادی400.000 تومان600.000 تومان800.000 تومان
زائر حج تمتع و عمره133.000 تومان199.500 تومان266.000 تومان
زائر عتبات عالیات (هوایی)45.000 تومان67.500 تومان90.000 تومان
زائر عتبات عالیات (زمینی و دریایی)15.000 تومان22.500 تومان30.000 تومان
تیم‌های ملی ایران264.000 تومان264.000 تومان264.000 تومان

 

*در ضمن زائران عتبات در ایام اربعین که از مرزهای زمینی به کشور عراق رهسپار می‌شوند، از پرداخت مالیات کشور معاف هستند.*

نکات طلایی درباره عوارض خروج از کشور در سال جدید

پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403 برای کسانی که قصد انجام سفر خارجی را دارند، ضروری است. به همین خاطر برای مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی عوارض ثابتی را ارائه می‌دهند که افراد باید پیش از سفر آن را پرداخت کنند. سفر به کشورهای خارجی، حج تمتع و عمره، سفر به عتبات عالیات، سفرهای ورزشی تیم‌های ملی و… از جمله مواردی است که تعرفه متفاوتی برای عوارض دارند. در صورت هر گونه سوال و یا پیشنهاد می‌توانید با کارشناسان ندای وحدت در تماس باشید. تیم ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص عوارض خروج از کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *